جاوا اسکریپت چیست


جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مفسری و سطح بالا است که به اختصار JS نامیده می شود. جاوا اسکریپت یک زبان داینامیک و یک زبان تفسیر شده با قابلیت شی گرا می باشد. با جاوا اسکریپت می توانیم صفحات وب پویا بسازیم که امروزه اکثر وب سایت ها از آن استفاده می کنند.

برنامه های این زبان اسکریپت هستند، آنها می توانند در صفحات HTML نوشته شوند و به صورت خودکار اجرا شوند. اسکریپت ها به صورت متن ساده نوشته و اجرا می شوند، آنها نیاز به هیچ گونه آماده سازی یا کامپایل ندارند، در این زمینه جاوا اسکریپت بسیار متفاوت از زبان جاوا است. وقتی جاوا اسکریپت ساخته شد ابتدا نام دیگری داشت: Live Script اما از آنجایی که جاوا در آن زمان بسیار محبوب بود آن را جاوا اسکریپت نامیدند اما با تکامل آن جاوا اسکریپت به یک زبان کاملاً مستقل با مشخصات خاص خود به نام ECMAScript تبدیل شد و در حال حاضر هیچ ارتباطی با جاوا ندارد.

امروزه جاوا اسکریپت نه تنها در مرورگر بلکه بر روی سرور یا هر دستگاهی که برنامه خاصی به نام موتور جاوا اسکریپت دارد اجرا می شود. در مرورگرها یک موتور جاسازی شده است که به آن ماشین مجازی جاوا اسکریپت (JavaScript virtual machine) هم می گویند.

مرورگرها موتورهای جاوا اسکریپت مختلفی دارند:

  • SpiderMonkey: در Firefox.
  • V8: در مرورگرهای Chrome و Opera.

موتورها چگونه کار می کنند؟

موتورها پیچیده هستند اما مبانی آنها ساده است. موتور اسکریپت را می خواند سپس آن اسکریپت را به زبان ماشین تبدیل می کند و سپس کدهای ماشین خیلی سریع اجرا می شوند.

چه چیزی جاوا اسکریپت را منحصر بفرد کرده است؟

در مورد جاوا اسکریپت حداقل سه چیز عالی وجود دارد:

ادغام کامل با CSS و HTML.

چیزهای ساده با سادگی انجام می شود.

به وسیله ی تمامی مرورگرهای اصلی پشتیبانی می شود و به طور پیش فرض فعال است.

این چیزی است که جاوا اسکریپت را منحصر بفرد کرده است، به همین دلیل است که وسیع ترین ابزار برای ایجاد رابط کاربری مرورگر است.

نظرات